Мирослав Маринович: приклад Ісуса — це найбезумніший бізнес-проект

Извините, этот текст доступен только на “украинский”.

Мирослав Маринович: приклад Ісуса — це найбезумніший бізнес-проект

Влада це — екстракт отрути, яка булькає в середині нашого суспільства. Тому просто замінити владу не змінюючи систему нічого не дасть

Від того якими є духовні та моральні цінності у суспільстві, залежить доля бізнесу як системи. Про це на лекції-зустрічі для львівських підприємців розповів, дисидент, правозахисник, віце-ректор Українського католицького університету у Львові Мирослав Маринович.
Мирослав Маринович приклад Ісуса - це найбезумніший бізнес-проект Мирослав Маринович. Фото: Львівська бізнес школа УКУ

Майбутнє України  вимагає піднесення гуманітарно-духовних цінностей над короткозорими економічним зиском та політичною доцільністю

В суспільстві духовні процеси первинні. 1 грудня  2011 року три представники  українських церков виступили із зверненням до українського суспільства: «Головна причина негараздів,  прихована в нас самих, в  духовній кризі, яка роз’їдає наше суспільство. Першоджерело суспільних негараздів не матеріальна, а духовна убогість». Цю тезу підтримали 11 членів ініціативної групи «Першого грудня», які були переконані, що виразки нашого суспільства — це проекція головної проблеми — замулення  нашого духу.

Майбутнє України  вимагає піднесення гуманітарно-духовних цінностей над короткозорими економічним зиском та політичною доцільністю. Тому духовний вибір пронизує всі інші вибори. Духовне це те, що в далині, непомітне, невидиме, але воно дає проекції на видимий простір де є і економічний, політичний, соціальний виміри.

Проблеми нашого парламенту в тому, що зовні він виглядає як демократичний, а всередині є недемократичні цінності: диктат грошей, зневага до гідності людини. Це спотворює всю роботу.

Влада це — екстракт отрути, яка булькає в середині нашого суспільства

В час Майдану на «Українській правді» була стаття Кирила Тура. Я був від неї в захопленні:  зокрема там була одна фраза: «Оцей український злочинний кошмар,  виріс із твоєї слабкої  і рабської душі. Москаль і єврей тут ні до чого, і Янукович теж. Облиш його. Він закономірна персоніфікація наявності достатньої  кількості «януковичів» на українській землі, які не потребують не хочуть, бояться правди  і свободи».  Висновок філософів такий, що духовні процеси первинні, випливає не тому що хтось хоче виглядати вище над іншими категоріями, а від сутнісних основ буття. Чому так тяжко дається нам це прийняти? Це все люди сприймають як вторинне, а первинним є  інтерес і влада. Гроші — ось що регулює наше суспільство. І духовні речі ми не сприймаємо, бо вони невидимі. Ми не бачимо, як духовні процеси відбуваються, ми бачимо лише наслідки, які пояснюємо економічними причинами не бачачи, як працює людський дух.

Влада це — екстракт отрути, яка булькає в середині нашого суспільства. Тому просто замінити владу не змінюючи систему  нічого не дасть. Хибна ціннісна основа все одно буде впливати.

Правильною є формула: «Свідомість визначає буття, а буття через петлю зворотного зв’язку впливає на свідомість». Свідомість задає параметри буття, а потім від зміни отих параметрів йде відповідний вплив на саму людську свідомість.

Наведу такий приклад — бідність. Чим біднішою є людина, тим менше вона думає про філософію, а більше про виживання, тим  менше дбає про мораль, бо мусить вижити.  І якщо для цього потрібно поцупити хлібину, бо  людина голодна і немає що їсти, то вона буде це робити. Але чи справедливою є інша фраза: «Чим багатшою є людина, тим вона моральніша»? Ні. Це не має значення. Як публіцист я можу сказати, що свої найкращі речі, якими я пишаюся, я написав  у таборі, де був дуже суворий режим, або на Дрогобицькому нафтопереробному заводі, в цеху, під матюки моїх колег.  Зараз дуже часто використовується фраза «вийти з зони комфорту». Оце й мається на увазі. Немає прямої залежності між комфортом і духовними процесами. Для бізнесу важливо розуміти пріоритетність духовних процесів, вчасно розрізнити, де є духовна складова у економічній проблемі або в суспільно-політичній проблемі на яку ви хочете реагувати. Важливо сприяти духовному лікуванню, щоб воно дало позитивні наслідки.

Крайня точка  власного занепаду — це духовний Майдан

Духовні процеси відбуваються в особливий спосіб: спочатку йде повільний занепад, який ми не помічаємо часто  в нас є ілюзія постійності, проте, це хиба. Насправді людина  через різні обставини – деградує.  Деградує до того часу допоки не приходить усвідомлення занепаду. І тоді людина починає різко боротись з цим і піднімається на новий рівень. І знову процес повторюється. Головне в цьому повільне спадання людського духу, а потім різкий підйом. Крайня точка  власного занепаду — це духовний Майдан. Це відчуття краю і змін. Це миттєвий, швидкий етап.

От наприклад, коли ви курите, можете собі це якось розподілити: сьогодні я викурю стільки-то завтра стільки-то,  і так перестану курити. А в моральних речах ви так не скажете, бо не можна так сказати «сьогодні  обманю 20 разів, завтра -19 разів…». Ви приймаєте рішення і не обманюєте. Це система вибору: або так, або інакше. Момент підйому з цієї точки є важливим, бо тут ви приймаєте рішення і тут стається те, що вас піднімає вгору. Важливий висновок для бізнесу: зло  знайде собі шпаринку будь-де. Воно діє. Ось  людина в занепаді, котиться сама, їй не потрібно підштовхувати  бо вона сама вже падає, а от,  щоб вона піднялась, потрібно їй допомогти, дати додаткову енергію. Ви мусите посприяти людині аби вона піднімалася у своєму духовному розвитку. А енергія у бізнесі це — гроші. Тут важливою є роль Церкви. І важливо, щоб бізнес це розумів, бо часто Церкву сприймають, як щось таке, що нав’язує, що змушує вийти із зони комфорту. Людина потребує корсета. І цей корсет якраз їй дає Церква.

Більшість людей не вірять у зміни, не вірять у те що всіх можна підняти. Але це правильно, бо  не буде такого, щоб в один момент масово всі піднялися. Може, в останній день коли прийде друге пришестя Христа. А як тоді діють духовні процеси, коли в історії людства що приходить критична маса людей, яка хоче змінити  суспільство, яка задає нові правила гри і суспільство піднімається на нову сходинку. Приклад — апостоли.

Ісус говорить про формулу «доданої вартості» іншими словами

Демократія — це система яка немислима без особистої відповідальності за стан справ. Це щоденний плебісцит. Як тут бути? Донедавна ми казали, що має змінитися хтось нагорі. Приводили приклад Саакашвілі. А в нас немає таких лідерів, ми чекаємо коли з’явиться лідер. Але Саакашвілі не народився лідером. Спершу це була група людей, група пасіонарів, які сказали «набридло»,  ми пропонуємо суспільству нову модель і пробиваємо всі бар’єри і задаємо новий спосіб життя. Коли ми говоримо про зміни зверху, то варто пам’ятати що передують цьому зміни знизу. Є ще інший спосіб критики ідеї «зверху»: Яку модель мав Юда? Він хотів щоб Христос балотувався в Синедріон (найвища юдейська політична установа — ред.). Він хотів, щоб Ісус став царем, царем який  керує. І логіка Юди була земною і зрозумілою. Для того, щоб керувати державою, щоб змінити стан справ треба стати «зверху», і почати змінювати суспільство. Чи це не дивно? Більша частина України так думає, якщо не вся. Так логічно. А що робить Ісус? Взагалі, це є найбезумніший бізнес-проект який можна собі уявити. Він іде до рибалок, до повій,  до простих найнижчих верств населення і починає їх морально міняти, але ж вони не мають  ніякого впливу. Вони не мають важелів владу. А пройшло два століття і вся, і оця зміна стала найуспішнішою, через те в Римській імперії змінилася влада. Знаходження критичної маси пасіонаріїв, які міняють систему «знизу», «з середини» — є мудрою ідеєю.

Ісус говорить про формулу доданої вартості іншими словами: «давайте врахуємо інтереси один одного і всі виграємо». Зміна параметру буття від інерційної до формули іншої цивілізації.

Справжні зміни у суспільстві починаються з духовної трансформації людей. І тому для бізнесу, якщо ви хочете створити собі систему позитивного впливу, ви мусите формувати людський капітал змін. Бізнес мусить реагувати, бізнес хоче свободи, простору. Для того, щоб мати свободу потрібно сформувати оцю критичну масу людей, допомогти їй сформуватися.

Ідея фондів, які підтримують ідею ціннісних змін є дуже важливою

Коли людина є одна, вона практично не бореться. Може звісно, але це складніше ніж тоді, коли є більше людей, або коли є певний фонд. Коли ти знаєш, що тебе підтримають. Це важливо в моральному плані. В час дисидентства до моєї мами на вулиці підбіг чоловік  і сказав, що мені передали гроші з греко-католицької громади. Для мене і мами то було свято душі, що нас підтримали. Ідея фондів, які підтримують  ідею ціннісних змін є дуже важливою. Платіть за екологію душі. Ви не одразу отримаєте прибуток від цього, але це закладає основи вашого стабільного існування.

Бізнес може ігнорувати цінності, але  він має бути готовим, що через це він не зможете існувати. Бізнес, звісно, можете скористатися з занепаду навколо, але це те, що доводить суспільство до руїни.

Христина Головко

Источник: http://ipress.ua/articles/myroslav_marynovych_pryklad_isusa__tse_naybezumnishyy_biznesproekt_93141.html